Procedury dotyczące m.in. osób ze szczególnymi potrzebami
Wnioski o zapewnienie dostępności
I. Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”).
Wnioskodawca może:
- poinformować o braku dostępności – zgłoszenie to ma wyłącznie charakter informacyjny;
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Wniosek, o którym mowa w pkt 2., może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulejowie (dalej MOPS), osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do MOPS z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek zawiera:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, MOPS niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku MOPS jest obowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie wniosku
Wniosek można:
- przesłać na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulejowie, ul. Targowa 20, 97-330 Sulejów;
- złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulejowie w godzinach pracy MOPS;
- przesłać za pośrednictwem EPUAP;
- przesłać pocztą elektroniczną email: dostepnosc.mops@sulejow.pl lub mops@sulejow.pl
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy MOPS nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
- w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
– wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do prezesa Zarządu PFRON.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1. lub 2. albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.
II. Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej (dalej „żądanie”)
Z wnioskiem może wystąpić każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulejowie lub ich elementów.
Wnioskodawca może:
- poinformować o braku dostępności;
- złożyć wniosek/żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Żądanie zawiera:
- dane kontaktowe osoby występującej z wnioskiem/żądaniem;
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej MOPS, które mają być dostępne cyfrowo;
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej MOPS następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej MOPS nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, MOPS niezwłocznie powiadamia osobę występującą z wnioskiem/żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż
2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem MOPS powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.
Złożenie żądania
Żądanie można:
- przesłać na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulejowie, ul. Targowa 20, 97-330 Sulejów;
- złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulejowie w godzinach pracy MOPS;
- przesłać za pośrednictwem EPUAP;
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, to w przypadku problemów z dostępnością cyfrową strony internetowej MOPS http://www.mops.sulejow.pl, BIP Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulejowie lub aplikacji mobilnej skontaktuj się z Panią Agatą Suchodolska, e-mail: dostepnosc.mops@sulejow.pl, telefon 44 61 62 033. Tą samą drogą możesz złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności strony internetowej;
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy MOPS odmówi zapewnienia realizacji dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, wskazanych w żądaniu albo osoba występująca z żądaniem odmówi alternatywnego sposobu dostępu – osoba występująca z wniosek/żądaniem ma prawo do złożenia do Urzędu skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo aplikacji mobilnej. Jest ona rozpatrywana w trybie kodeksu postępowania administracyjnego. Po wyczerpaniu procedury można złożyć także wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.